(English below) Chiang Mai ligt in het Noorden, tussen de hoogste bergen van Thailand. Chiang Mai is uniek omdat het zijn eigen cultuur, taal en festivals heeft. Toen we er aankwamen zagen we direct dat deze stad heel anders is dan andere plaatsen waar we geweest zijn. Voor mij zelf was het eerder een verademing, er hangt een relaxte sfeer. Naast schitterende natuur vind je er ook heel veel tempels en leuke marktjes, of kan je naar de bergstammen gaan. Voor ieder wat wils dus. We verbleven 6 dagen in Chiang Mai wat voldoende was om de stad te verkennen. We verbleven in het Duangtaw Hotel een budgetvriendelijk hotel in de Night bazaar area. Het was een groot maar goed hotel en voor 6 dagen met ontbijt betaalde we 155 euro. We hebben voor dit hotel gekozen omwille van de ligging. Chiang Mai is makkelijk te bereiken zowel met trein, bus als het vliegtuig. wij kozen voor de laatste optie om niet te veel tijd te verliezen. We vlogen van Phuket rechtstreeks op Chiang mai wat ongeveer een vlucht van 2 u is. De dingen die je zeker niet mag missen zijn…

Chiang Mai is located in the North, between the highest mountains of Thailand. Chiang Mai is unique because it has its own culture, language and festivals. When we arrived we immediately saw that this city is very different from other places we have been in Thailand. Because there is a relaxed atmosphere. Besides beautiful nature you will also find many temples and nice markets, or you can go to the hill tribes. So there is something for everyone. We stayed 6 days in Chiang Mai which was enough to explore the city. We stayed at the Duangtaw Hotel a budget friendly hotel in the Night Bazaar area. It was a  good hotel and for 6 days with breakfast we paid 155 euros. We chose this hotel because of its location. Chiang Mai is easy to reach by train, bus and plane. We chose the last option. We flew from Phuket directly to Chiang Mai which is about a 2 hour flight. The things you should not miss are …

1.Ontspannen en rondwandelen in de stad

Chiang mai heeft een aantal leuke restaurantjes die je zeker moet proberen, de meeste liggen in de oude stad. Je vindt er ook het schitterende stadspark ‘Buak Had‘, waarvan de oude stadsmuren nog steeds overeind staan. Toen wij er waren in April was het juist het Songkran festival, het Thaise Nieuwjaar. Tijdens dit festival loopt iedereen de straat op met waterballonnen, emmers water en waterpistolen om elkaar nat te spuiten. April is meteen ook de warmste maand van het jaar dus zorgde dit wel wat voor verkoeling.

Verder heb je ook wel wat leuke winkeltjes om souvenirs te kopen. Op elke hoek van de straat vind je wel een tempel waarvan de éne al wat imposanter dan de andere.

En dan was het tijd voor een ijsje ;-).

1. Relax and walk around the city

Chiang Mai has a number of nice restaurants that you should try, most of them are in the old city. You will also find the beautiful city park ‘Buak Had’, whose old city walls are still standing. When we were here in April when it was the Songkran festival, the Thai New Year. During this festival everyone walks the streets with water balloons, buckets of water and water guns to spray each other wet. April is also the hottest month of the year, so this caused some cooling.

Furthermore, you also have some nice shops to buy souvenirs. On every corner of the street you will find a temple of which the one is more impressive than the other.

And then it was time for an ice cream 🙂

2. Thai cooking Class

We hadden eigenlijk nog nooit een kookcursus gevolgd maar wilden dat toch is graag doen omdat iedereen ons vertelde dat dit wel de moeite is in Thailand. Dus gingen we op zoek naar een goede kookschool terwijl we rondwandelden in de stad. Zo kwamen we terecht bij de Thai FarmCookingschool. We hebben het dan daar ter plaatse geboekt. De volgende dag was het zover! ze kwamen ons s’morgens met een busje ophalen in het hotel. In totaal waren we ongeveer met 10 personen. Eerst reden we naar een  markt waar de lokale bevolking zijn ingrediënten koopt. We kregen even tijd om wat rond te kijken en eventueel iets te kopen. Ik heb er een paar zakjes kant en klare curry gekocht om mee naar huis te nemen.

Daarna reden we verder naar de boerderij waar uiteindelijk ook de Cookingclass plaatsvond. Onze gastvrouw en ook degene doe de kookcursus gaf was Garnet. Een super lieve vrouw die duidelijk haar vak kent. We kregen nog een rondleiding op de boerderij. Daar groeiden al onze ingrediënten in de tuin en aan de bomen. Die namen we dan uiteindelijk mee om van start te gaan met de les.

De gerechten die we maakte waren, loempia’s , pat Thai, mango sticky Rice ( waar ik per ongeluk zout i.p.v suiker had bijgedaan), kip met basilicum en een aantal curry’s. Wanneer we klaar waren mochten we alles opeten wat we gemaakt hadden, jammie!

In de late namiddag en met ons buikje rond vertrokken we terug richting het hotel. Ik vond het een super leuke dag. Dit is zeker een aanrader!

2. Thai cooking Class

We had never actually followed a cooking course but still wanted to do that because everyone told us that this is worthwhile in Thailand. So we went looking for a good cooking school while we walked around the city. That’s how we ended up at the Thai FarmCooking School.. The next day was the day! they came to pick us up in the hotel in the morning with a van. In total we were about 10 people. First we drove to a market where the locals buy their ingredients. We got some time to look around and possibly buy something. I bought a few bags of ready-made curry to take home.

Then we drove to the farm where eventually the Cookingclass took place. Our hostess and also the one who did the cooking course was Garnet. A super sweet woman who clearly knows her profession. We got a tour on the farm. There all our ingredients grew in the garden and on the trees.

The dishes we made were, spring rolls, pat thai, mango sticky rice (where I accidentally added salt instead of sugar), chicken with basil and some curries. When we were done we were allowed to eat everything we had made, yum!

In the late afternoon and with our tummy full we left back to the hotel. I thought it was a great day. This is definitely recommended!

3. Doi Suthep tempel

Één van de populairste bezienswaardigheden in Chiang Mai is de Doi Suthep. Wij hebben een Sontaew genomen vanaf het hotel die ons naar de tempel in de bergen bracht. Bij aankomst aan de tempel vind je een tal van eetstalletjes en souvenir kraampjes. Dan begin je aan de aan een klim van 309 treden om de tempel te bereiken. Geloof me als het 35 graden is is dit geen lachertje.

Eens we dan uiteindelijk boven waren zagen we dat de klim wel zeker de moeite waard was. Een prachtige tempel en een mooie omgeving met een fantastisch uitzicht over de stad.

Toen we terug naar naar beneden gingen om te vertrekken naar ons hotel kwamen we nog kinderen tegen  in traditionele kledij waar je voor een kleine cent mee op de foto’ kon. Ze zagen er zo schattig uit dat ik het niet kon laten.

Een leuke bezienswaardigheid dat je niet mag missen!

3. Doi Suthep temple

One of the most popular attractions in Chiang Mai is the Doi Suthep. We have taken a Sontaew from the hotel that took us to the temple in the mountains. Upon arrival at the temple you will find a variety of food stalls and souvenir stalls. Then you start the climb of 309 steps to reach the temple. Trust me when it is 35 degrees, this is not a joke.

Once we were finally upstairs we saw that the climb was definitely worth it. A beautiful temple and a beautiful environment with a fantastic view over the city.

When we went back down to leave to our hotel we met children in traditional clothing where you could take a picture with. They looked so cute that I could not leave it.

Again a nice attraction that you should not miss!

4. Een dagje doorbrengen met de olifanten en Rafting

Omdat we heel veel van dieren houden wilden we toch ook graag iets met dieren doen, dus werden het de olifanten. Ik wou absoluut geen ritje op een olifant maken want dit vind ik echt zielig dus ik wou graag naar een plaats gaan waar ze goed voor de dieren zorgen. Blijkbaar is er een plek ergens in de buurt van Chiang mai waar ze mishandelde olifanten opvangen, maar deze bleek te ver te zijn en ze hadden ons dan een andere plek aangeraden. Op deze plek zou je enkel de olifanten baden en eten geven en beloofde ze ons dat er niet op de olifanten gereden werd. We boekten dit in één van de reisbureaus buiten het hotel. De volgende dag pikten ze ons op aan het hotel en vetrokken we naar de jungle waar de olifanten zaten. Bij aankomst zag ik al meteen dat het niet juist zat. Voordat dat wij de olifanten baden werd er dus wel op hen gereden. Ik was echt slecht gezind en heb ook mijn gedacht gezegd tegen de gids die ons begeleide. Zij beweerde dat er echt goed voor gezorgd werd (waar ik niets van geloof). Maar ja we besloten er dan toch het beste van te maken. Uiteindelijk was het wel een leuke dag met gemengde gevoelens maar toch leuke herinneringen.

Na het baden en voeden van de olifanten kregen we nog lunch en gingen we raften op de rivier. Vermits het de warmste periode van het jaar was, was er niet genoeg water in de rivier en was het best wel een komisch zicht want we gingen langst geen kanten vooruit.

Dit waren ze dan, onze hoogtepunten in Chiang Mai!

4. Spend a day with the elephants and rafting

Because we love animals very much we also wanted to do something with animals, so it became the elephants. I really did not want to ride an elephant because I find this really pathetic so I would like to go to a place where they take good care of the animals. Apparently there is a place somewhere in the neighborhood of Chiang Mai where they shelter mistreated elephants, but it turned out to be too far and they had recommended us a different place. At this place you would only bathe and feed the elephants. We booked this in one of the travel agencies outside the hotel. The next day they picked us up at the hotel and we left to the jungle where the elephants were. Upon arrival, I immediately saw that it was not right. Before we bathe the elephants, they drove on them. I was really disappointed and I also told the guide. She claimed that there was really well taken care of the elephants (which I do not believe). But yes, we decided to make the best of it. In the end it was a nice day with mixed feelings but still nice memories.

After bathing and feeding the elephants we got lunch and went rafting on the river. Because it was the warmest period of the year, there was not enough water in the river and it was quite a comical sight because we did not make any progress.

This where them , our highlights of Chiang Mai!